Zoeken naar de verbindende factor
De logica van de één is niet de logica van de ander. Hoe dring je tot iemand door als je een boodschap wilt overbrengen? Je kunt praten als Brugman, maar je zult je in die ander moeten verdiepen en vanuit zijn/haar situatie moeten handelen. Zo werk ik met blinde mensen en ben ik visuele informatie gaan overbrengen door deze voelbaar te maken.
Een mooie bijkomstigheid is dat ziende mensen een idee krijgen van de wereld der blinden als zij uitgedaagd worden om geblinddoekt met hun handen te kijken. Ze zijn dan érg onder de indruk. Door dit te doen komt er ruimte om over elkaars belevingswereld te praten. Het voelen is een verbindende factor, want dát kunnen beide doelgroepen.
Wil je een doelgroep bereiken, dan denk ik dat je de verbindende factor moet zien te vinden. Welk middel is toegankelijk voor beide partijen?
Ga iets DOEN
Betweterig vertellen dat jij weet hoe zij iets zouden moeten doen, werkt volgens mij averechts. Ik denk dat doordringen het beste gaat als de verbindende factor iets is wat mensen kunnen doen of ervaren. Er wordt al zoveel gepraat, maar de meeste inzichten komen ons binnengevallen wanneer we iets aan het doen zijn.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ‘jongeren met problemen’ zélf tot het inzicht komen dat zij een luxe leven hebben met keuzevrijheden om er wat van te maken, als zij spelenderwijs geconfronteerd worden met een situatie waarbij dat niet zo is. Bijvoorbeeld:
- In een rolstoel op pad gaan en erachter komen hoe moeilijk dat is.
- Eén arm vastbinden en dan alledaagse klusjes laten doen.
- Blinddoeken en dan een activiteit laten doen.
Geef hen hierbij vooraf de opdracht om in oplossingen te denken: ‘Als je onderweg een situatie tegenkomt, waar je (letterlijk of figuurlijk) tegenaan loopt… hoe kun je dit op een andere manier oplossen?’
Zo leren ze denken in oplossingen, zonder dat ze direct met hun eigen problemen bezig zijn.
Sta jij voor een vergelijkbare uitdaging en wil je hierover eens met mij brainstormen? Mail dan naar jofke@StudioXplo.nl